fbpx

Studion

Yogastudio i Kolmården för dig som vill yoga nära

Terminstart 30 augusti 2021

 Vi ser så mycket framemot att åter kunna välkomna er in till Yogastudion. Nedan kan ni se höstens schema samt våra olika klassbeskrivningar. Bokningen till våra klasser öppnar den 16 augusti. Om du vill anmäla dig till någon av våra kurser i höst kontakta Lina på [email protected] eller 070-3334896

 

Schema hösten 2021

Måndag

09:00-10:00
Senioryoga
Grund
Lina

17:30-18:45
Ashtanga Vinyasa
Medel/Avancerad
Anne

19:00-20:15
Yin
Grund
Anne

Tisdag

17:30-18:45
Hathayoga
Grund/Medel
Lina

19:00-20:15
Yogakurs för lugn kraft och energi

 Malin

(Sluten grupp)

Onsdag

09:00-10:00
Senioryoga
Grund
Lina

18:30-19:45
Medicinsk yoga
Grund/Medel
Lina

Torsdag

16:15-17:00
Ungdomsyoga
(vecka 39-43)

Grund
Jenny

18:00-19:15
Vinyasa
Medel
Carina

19:30-20:45
Terapeutisk yoga

och yinyoga
Grund

Carina

Fredag

11:30-12:30
Yoga vid

långvarig stress
Grund

Hanna

Lördag
Söndag

17:30-18:45
Yinyoga

Grund
Lina/Hanna

19:30-20:30
Yoga Online Yinyoga

Grund

Lina

Beskrivningar av våra yogaklasser

Ashtanga Vinyasa

Svettigt och utmanande

Grunden i denna klass bygger på den traditionella ashtangayogans sekvenser. I Ashtangayoga utförs yogapositioner i en bestämd ordning där man stannar fem andetag i varje position. Yogaläraren modifierar här Ashtanga yogan för att gör yogan mer tillgänglig för fler, därav Ashtanga Vinyasa.

Denna yogaform är dynamisk och kraftfull. Vi låter andning & positioner flätas samman under det flöde som binder ihop de olika positionerna med varandra. När vi svettas får kroppen möjlighet att rensas från gifter och slaggprodukter och vi renar både kropp och sinne. Klassen avslutas alltid med en längre vila (Savasana).

Nivå: Grund

Läs mer

Hatha yoga

Fysisk yoga i ett lugn tempo

Hatha yoga är en fysisk form av yoga som utförs i ett lugn tempo. Ordet Hatha är sanskrit och är uppdelad i stavelserna Ha, som betyder sol och Tha som betyder måne. I en Hatha yoga klass balanseras den mer kraftfulla energin med den mer lugna för att finna en stabilitet och ett inre lugn.

I Hathayogan möter du förutom solhälsningar; stående, sittande och liggande positioner där vi stannar i ca 10-15 andetag. De statiska positionerna ökar din flexibilitet och bygger upp styrka i dina muskler. Du får också möjlighet att övar upp din uthållighet, både fysiskt och mentalt. Klassen inleds ofta med en andningsövning och avslutas alltid med en längre vila (Savasana).

Nivå: Grund/Medel

Läs mer

Kundaliniyoga

En dynamisk yogaform med andlig och spirituell inriktning

Kundaliniyoga är en dynamisk, mjuk och kraftfull yogaform. Fokus ligger på att skapa balans i kropp, sinne och själ genom förutbestämda yogapass som innehåller rörelser, andningstekniker och meditationer. Meditationerna kan både vara stillsamma, tysta eller i rörelse med mantra. Kundaliniyoga ökar medveten om oss själva, om våra tankar, känslor och kropp.

Nivå: Grund/Medel

Läs mer

Medicinsk yoga

Lugn, enkel och kraftfull yoga

Medicinsk yoga är en lugn, enkel och samtidigt kraftfull form av yoga. Den har sitt ursprung i Kundaliniyoga och forskning visar att Medicinsk Yoga har goda effekter vid bl.a. smärta, stress, utmattning, hjärtproblem, sömnbesvär, ångest, oro och depression. Medicinsk yoga används idag på många sjukhus och vårdcentraler runt om i landet.

Förutom mjuka fysiska rörelser kommer du under klassen att få jobba med uthållighet i positioner, andningsövningar, djupavslappning och utföra övningar i mindfullness.

Nivå: Grund/Medel

Läs mer

Senioryoga

Skonsam träning för kropp och sinne

När vi blir äldre är det viktigt att upprätthålla vår rörlighet, styrka och balans i kroppen. Då är yoga ett utmärkt verktyg.

Under denna klass får du skonsam träning för kropp och sinne och du har möjlighet att utgå från dina förutsättningar och behov. Har du svårt att sitta på golvet så går det utmärkt att utföra övningarna sittandes på stol.

Senioryoga är en blandning av mjuk hathayoga, medicinsk yoga och yinyoga. De flesta positioner görs sittande och liggandes. Med hjälp av olika hjälpmedel såsom filtar och bolster, kan du anpassa yogan till din kropp. Varje klass avslutas med en längre vila (Savasana).

Nivå: Grund

Läs mer

Terapeutisk yoga och Yinyoga

Mjukar upp kroppen och lugnar sinnet

I den terapeutiska yogan jobbar vi från de små rörelserna mot de större, repeterar ofta många gånger och låter det enkla vara det viktiga. Vi använder ofta olika typer av bollar för att hitta de områden vi fokuserar på. Denna klass passar dig som kanske har haft begränsningar att klara av den mer flödande yogan på grund av smärtor och skador. Den passar även dig som vill arbeta lite lugnare för att finna grundning och linjering i yogan, som vill utforska yogan inifrån och ut. Den terapeutisk yogan kombineras under denna klass med Yinyoga som är en lugn och återhämtande form av yoga. Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls ca 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. Klassen avslutas alltid med en längre vila (Savasana). Nivå: Grund, inga förkunskaper krävs.
Läs mer

Ungdomsyoga (från 10 år)

En trygg och stabil grund

Ungdomsyoga för lugn, styrka och smidighet. Helt utan fokus på prestation. Alla yogar utifrån sin unika kropp och sin förmåga. Fysiska utmaningar, andningsövningar och intentioner/mål som blandas på ett kravlöst sätt.

Yoga handlar om att lära sig lyssna på sin kropp och hitta verktyg som kan hjälpa i vardagen, som att hantera stress, hitta mer fokus och få en mer kärleksfull relation till sig själv. Varje klass avslutas med en längre vila (Savasana).

Nivå: Grund

Läs mer

Vinyasa

Fysiskt och flödande

Vinyasa är en fysisk yogaform där vi rör oss i ett fysiskt flöde mellan de olika yogapositionerna.

Mjukt och utifrån din rörlighet och styrka utforskar vi våra förmågor, utmanar oss samtidigt som vi lyssnar in kroppen. Andningen kopplas ihop med rörelsen så syresättningen och energin i kroppen får möjlighet att flöda mer fritt. Klassen avslutas med en längre vila (savasana).

Passar dig som vill ha en omväxlande och fysiskt utmanande yogaklass där pulsen får höjas och du blir skönt svettig.

Nivå: Medel

Läs mer

Yinyoga

Mjukar upp samt låter kropp och sinne återhämta sig

Yinyoga är en lugn och återhämtande form av yoga som kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls ca 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet.

I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

Om du har långvarig stelhet och smärtproblematik, känner dig trött eller överstimulerad är detta en klass för dig. Med hjälp av props (olika hjälpmedel såsom filtar och bolster) kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar. Vi avslutar alltid med en längre vila (Savasana).

Nivå: Grund

Läs mer

Yoga vid långvarig stress

Rörelse, gemenskap, medveten närvaro, egenkraft, självreglering och avslappning

Detta är en hjälp att balansera hela systemet efter lång tid av fysisk, psykisk och/eller mental stress.
Yoga för långvarig stress bygger på beprövad kroppsbaserad metod och yogaform som i Sverige kallas Traumaanpassad yoga (TAY).  Obearbetad långvarig stress skapar en pågående stressrespons som leder till obalans i det autonoma och centrala nervsystemet. Yoga för långvarig stress använder metoder som stärker dessa system, exempelvis olika yogapositioner, medveten närvaro och avslappning. Om du varit utsatt för stress under lång tid och upplever att den påverkar ditt fungerande, fysiskt, mentalt och/eller psykiskt är detta en klass för dig.

Nivå: Grund

Läs mer

Hitta till yogastudion