fbpx

Yoga Online

Yoga online med Yoga by Lina

Yoga med oss live eller se inspelad klass i efterhand

Samtliga klasser sänds LIVE via Zoom den tid som står i schemat. Du kan även välja att se klassen i efterhand. Inspelad kvällsklass skickas ut dagen efter. Morgon- och lunchklass skickas ut senare samma dag. Du har obegränsad tillgång till klassen en vecka från det att klassen sändes LIVE.

Priset för våra onlineklasser är detsamma som för klasserna i Yogastudion (som nu är pausade med anledning av Covid-19) Om du redan har ett klippkort, halvårskort eller årskort använder du det som vanligt för att boka dig på klasser. Har du inte yogat med oss tidigare så får du prova på en klass gratis!

Vi erbjuder flera olika sorters yoga för att du ska kunna hitta det som passar just dig. Allt från lugna, meditativa klasser till mer fysiskt utmanande yogaformer. Nedan kan du läsa mer om våra olika yogaformer.

Kom igång att yoga online

Välj vilken typ av yoga som passar dig

Ta reda på vilken typ av yoga som passar dig. Du hittar våra klassbeskrivningar längre ner på denna sida.

Boka dig på en klass

Boka in dig på en klass via vår hemsida eller direkt i bokningsappen Momoyoga. Du kan välja att delta på klassen live den tiden som står i schemat eller titta på klassen i efterhand. Inspelad kvällsklass skickas ut dagen efter. Morgon- och lunchklass skickas ut senare samma dag. Du har obegränsad tillgång till klassen en vecka från det att klassen sändes LIVE. Om du redan har ett klippkort eller halvårs/årskort hos oss kan du betala med det annars väljer du om du vill betala för den enskilda klassen eller köpa något typ av kort hos oss. Är det det första gången du yogar med oss finns ett gratis prova på tillfälle att använda.

Innan klassen

Du kan delta/ansluta till en onlineklass med datorn eller med mobil/surfplatta. Vi använder plattformen Zoom för att sända de klasser som är online. När du har bokat dig på en onlineklass så kommer du få en länk skickad per e-post ca 30 minuter innan klassen startar. Klicka på länken som tar dig till klassen. Om du inte har Zoom installerat på din telefon/surfplatta/dator kommer du få en fråga om att ladda ner det. Anslut gärna i god tid innan klassen första gången för att hinna ladda ner Zoom och ansluta till klassen.

Deltaga på klassen

När du klickat på länken som tar dig till Zoom kommer du till ett väntrum och yogaläraren välkomnar dig ca 5 min innan klass. När du ansluter till klassen så kommer din bild och ditt ljud vara avstängd. Sedan kan du själv ändra den inställningen om du önskar. I samband med livesändningen har du möjlighet att kommunicera med yogaläraren och ställa eventuella frågor.

Skapa yogakänsla hemma

Hitta en lugn plats där hemma, eller kanske på jobbet, där du har tillräckligt med yta för att röra dig fritt på din yogamatta. 

Använd mjuka kläder som är sköna att röra sig i. Yogan utförs barfota så inga skor behövs.

Plocka gärna fram en filt och några kuddar. Det kan vara skönt för att sitta på under klassen eller att använda vid den avslutande vilan.

Dämpa belysningen och tänd gärna några levande ljus.

Sätt på lite musik i bakgrunden – Här kommer tips på några av Spotifys egna spellistor som passar utmärkt för yoga och meditation: 

Calming Instrumental Covers
Yoga & Meditation
Piano for Meditation
Pianoyoga

Beskrivningar av våra yogaklasser

Ashtanga Vinyasa

Svettigt och utmanande

Grunden i denna klass bygger på den traditionella ashtangayogans sekvenser. I Ashtangayoga utförs yogapositioner i en bestämd ordning där man stannar fem andetag i varje position. Yogaläraren modifierar här Ashtanga yogan för att gör yogan mer tillgänglig för fler, därav Ashtanga Vinyasa.

Denna yogaform är dynamisk och kraftfull. Vi låter andning & positioner flätas samman under det flöde som binder ihop de olika positionerna med varandra. När vi svettas får kroppen möjlighet att rensas från gifter och slaggprodukter och vi renar både kropp och sinne.

Nivå: Grund

Läs mer

Hatha yoga

Fysisk yoga i ett lugn tempo

Hatha yoga är en fysisk form av yoga som utförs i ett lugn tempo. Ordet Hatha är sanskrit och är uppdelad i stavelserna Ha, som betyder sol och Tha som betyder måne. I en Hatha yoga klass balanseras den mer kraftfulla energin med den mer lugna för att finna en stabilitet och ett inre lugn.

I Hathayogan möter du förutom solhälsningar; stående, sittande och liggande positioner där vi stannar i ca 10-15 andetag. De statiska positionerna ökar din flexibilitet och bygger upp styrka i dina muskler. Du får också möjlighet att övar upp din uthållighet, både fysiskt och mentalt. Klasserna inleds ofta med en andningsövning och avslutas alltid med en längre vila (Savasana).

Passar utmärkt för dig som är nybörjare inom yoga eller vill återkomma till en grundläggande yogapraktik. Det finns alltid något att lära.

Nivå: Grund

Läs mer

Kundaliniyoga

Dynamisk yogaform med andlig och spirituell inriktning

Kundaliniyoga är en dynamisk, mjuk men ändå kraftfull yogaform. Fokus ligger på att skapa balans i kropp, sinne och själ genom förutbestämda yogapass som innehåller rörelser, andningstekniker och meditationer. Meditationerna kan både vara stillsamma, tysta eller i rörelse med mantra. Kundaliniyoga ökar medveten om oss själva, om våra tankar, känslor och kropp.

Nivå: Grund/Medel

Nivå: Enkel

Läs mer

Lugn meditativ morgonyoga

Sätt tonen för dagen

Välkommen till en skön start på dagen med fokus på andning, mjuk yoga och meditation. Du kommer möta en blandning av medicinsk yoga, hathayoga och yinyoga.

Nivå: Grund

Läs mer

Medicinsk yoga

Lugn, enkel och kraftfull yoga

Medicinsk yoga är en lugn, enkel och samtidigt kraftfull form av yoga. Den har sitt ursprung i Kundalini Yoga och forskning visar att Medicinsk Yoga har goda effekter vid bl.a. smärta, stress, utmattning, hjärtproblem, sömnbesvär, ångest, oro och depression. Medicinsk yoga används idag på många sjukhus och vårdcentraler runt om i landet.

Förutom mjuka fysiska rörelser kommer du under klassen att få jobba med uthållighet i positioner, andningsövningar, djupavslappning och utföra övningar i mindfullness.

På fredag lunch möter du en lugnare klass som passar utmärkt om du tex är sjukskriven pga stress eller utmattning,  På onsdagkväll en något mer fysiskt utmanande klass med du kan oavsett alltid anpassa klassen utefter dina behov. 

Nivå: Onsdagar Grund/Medel och Fredagar Grund

Läs mer

Senioryoga

Mjuk, skönt och stärkande

När vi blir äldre är det viktigt att upprätthålla vår rörlighet, styrka och balans i kroppen. Då är yoga ett utmärkt verktyg.

Under denna klass får du skonsam träning för kropp och sinne och du har möjlighet att utgå från dina förutsättningar och behov. Har du svårt att sitta på golvet så går det utmärkt att utföra övningarna sittandes på stol.

Senioryoga är en blandning av mjuk hathayoga, medicinsk yoga och yinyoga. De flesta positioner görs sittande och liggandes. Med hjälp av props, olika hjälpmedel såsom filtar och bolster, kan du anpassa yogan till din kropp. Varje klass avslutas med en längre vila (Savasana).

Nivå: Grund

Läs mer

Ungdomsyoga (från 10 år)

En trygg och stabil grund

Ungdomsyoga för lugn, styrka och smidighet. Helt utan fokus på prestation. Alla yogar utifrån sin unika kropp och sin förmåga. Fysiska utmaningar, andningsövningar och intentioner/mål som blandas på ett kravlöst sätt.

Yoga handlar om att lära sig lyssna på sin kropp och hitta verktyg som kan hjälpa i vardagen, som att hantera stress, hitta mer fokus och få en mer kärleksfull relation till sig själv. Varje klass avslutas med en längre vila (Savasana).

Nivå: Enkel

Läs mer

Vinyasa

Fysiskt och flödande

Vinyasa är en fysisk yogaform där vi rör oss i ett fysiskt flöde mellan de olika yogapositionerna.

Mjukt och utifrån din rörlighet och styrka utforskar vi våra förmågor, utmanar oss samtidigt som vi lyssnar in kroppen. Andningen kopplas ihop med rörelsen så syresättningen och energin i kroppen får möjlighet att flöda mer fritt. Klassen avslutas med en längre vila (savasana).

Passar dig som vill ha en omväxlande och fysiskt utmanande yogaklass där pulsen får höjas och du blir skönt svettig.

Nivå: Medel

Läs mer

Yinyoga

Mjukar upp samt låter kropp och sinne återhämta sig

Yinyoga är en lugn och återhämtande form av yoga som kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls ca 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet.

I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

Om du har långvarig stelhet och smärtproblematik, känner dig trött eller överstimulerad är detta en klass för dig. Med hjälp av props (olika hjälpmedel såsom filtar och bolster) kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar. Vi avslutar alltid med en längre vila (Savasana).

Nivå: Enkel

Läs mer